Bandırma Vapuru
Bandırma Vapurunun Tarihi
Gemi 1878 yılında İngiltere’ nin Glasgow kentinde (Bağımsızlığını ilan ettikten sonra bu bölge İskoçya sınırları içinde kalmıştır) Mac. Intyre Paisley – Huston and Cardett gemi tezgahlarında 21 sıra numarası ile 279 grostonluk yolcu ve yük vapuru olarak inşa edilmiştir. Geminin ilk sahibi, Dussey & Robinson şirketi gemiyi “Torocaderto” adı altında 5 yıl çalıştırmış, 1883 yılında Yunanlı H.Psicha Preus Firmasına satıldığından “Kymi” adını alan geminin kaydı Londra’ dan Pire Umanına alınmıştır.
1890 yılında başka bir Yunanlı firma olan Gap. Andereadis firmasına satılan gemi 12 Aralık 1891 tarihinde kaza sonucu batmış, aynı yıl içinde yüzdürülmüştür.” Kymi ” adı ile “İstanbul Rama Derasimo” firmasına satılarak İstanbul limanına kayıt edilmiştir. 1894 yılında Pire Limanındaki kayıt o zamanki Deniz Yolları işletmesi anlamına gelen idare-i Mahsusa’ya nakledilmiş ve Türk bayrağı çekilerek, adı “Panderma” olarak değiştirilmiştir. Marmara Denizi kıyılarında Tekirdağ, Mürefte, Şarköy, Karabiga, Erdek arasında yük ve yolcu seferleri yapmıştır. Idare-i Mahsusa’ nın statü değiştirerek 28 Ekim 1910 tarihinde “Osmanlı Seyrüsefain idaresi” (OsmanlI Denizcilik İşletmesi) olunca geminin adı “Bandırma” olarak değiştirilmiş ve posta vapuru haline getirilmiştir.
19 Mayıs 1919 tarihinde Atatürk ve silah arkadaşlarını Samsun’a getirdikten sonra yine posta hizmetlerine devam etmiş ve 1924 yılında “Türkiye Seyrüsefain İdaresi” tarafından hizmet dışı bırakılmıştır. Bandırma adını aldıktan sonra gemi birkaç kez kaza geçirmiş, yük taşımacılığı yaptığı tarihlerde İngiliz yapımı E11 denizaltı’sına çarptığı, bu denizaltının attığı torpido sonucu makina dairesinden büyük bir yara aldığı ve ciddi bir batma tehlikesi geçirdiği bilinmektedir.
1925 yılında ilhami SÖKE’ye satılan gemi, aynı şahıs tarafından 4 ay içinde Haliç’te sökülmüştür.
www.kultur.samsun.bel.tr
www.bandirmavapuru.org
Yusuf Ziya YILMAZ
SAMSUN BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE BAŞKANI
MAYOR OF SAMSUN METROPOLITAN MUNICIPALITY
BANDIRMA VAPURU
THE BANDIRMA SHIP
sizin için…
for you…
SAMSUN BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ
SAMSUN METROPOLITAN MUNICIPALITY
History of Bandırma
Bandırma, the ship that carried Mustafa Kemal Atatürk and his 18 military friends and advisors from Istanbul to Samsun had a significant role on the way to an independent Turkish Republic.
Bandırma was built as a passenger and cargo ship in 1878 in Scotland. It was first operated for 5 years by the Dussey & Robinson company under the name of Torocaderto. Later, the ship was used as a cargo vessel in the ottoman Maritime Administration (idare-ı Mahsusa) as it was operated by Greek owner from 1883 to 1910.
After sailing Mustafa Kemal and his company from Istanbul to Samsun on May 19, 1919, Bandırma served as a mail steamer. Bandırma was relieved from service in 1925 and was later dismantled.
A genuine model of Bandırma in its original size (47.70 m -6.83 m – 4.27 m) was built in 2000 and was inaugurated as a museum on May 19, 2003 by the Samsun Governorship and Samsun Metropolitan Municipality.
Samsun Metropolitan Municipality operates the Bandırma Museum, which was opened to the public, after 15 months of restoration, on May 19, 2006. The design of the exhibition lounge and Atatürk’s bedroom, as well as technical restoration, were done during this period.
The Presidency Of Culture And Social Affairs Department Of Samsun Metropolitan Municipality
Müze ve Milli Mücadele Açık Hava Müzesi
07 Şubat 2005 tarihinde Bandırma Vapuru’ nun kullanım hakkı ve işletmesini devralan Samsun Büyükşehir Belediyesi tarafından 15 aylık yoğun bir çalışma neticesinde geminin dış kısımlarının bakımı yaptırılmış, iç kısımları tamamen yenilenmiş müze haline getirilmiştir. Geminin ambar kısmında bulunan ve konferans salonu olarak kullanılan alan sergi salonu olarak yeniden düzenlenmiş, geminin üst güvertesindeki boş bir mahal ise Atatürk’ e ait özel kamara olarak tefriş edilmiş ve 19 Mayıs 2006 tarihinde halkımızın ziyaretine sunulmuştur.
35.000 Metre kare alana kurulmuş olan Milli Mücadele Parkı ve Açık Hava Müzesi bünyesinde; Çanakkale Savaşından düşmanın İzmir’ de denize dökülüşüne kadar süren zorlu mücadeleyi temsil eden seramik rölyefler, Samsun ve ilçelerinden, İstiklal savaşında kaybettiğimiz 1200 Şehidimizin isimlerinin yer aldığı şehitler yazıtı, Milli Mücadeleyi anlatan 10 adet bronz rölyef, yedi figürlü Milli Kurtuluş Anıtı ve İstiklal Mücadelesinde kahraman Meh-metçik tarafından kullanılan top, tüfek, torpido, denizaltı mayınları ve uçaksavar gibi harp malzemeleri bulunmaktadır.
National Struggle Park and Outdoor Museum
Samsun Metropolitan Municipality which has the licence of running,opened ship-museum to public visit after 15 month intensive restoration work on 19 May 2006.
Designing the lower deck as a museum arrangement of the 60 pieces of special photograph gallery, belonged to Ataturk and designing a cabin for Atatürk are the works done during this period except for technique restoration.
National struggle park and outdoor museum , built on 35000 square meters include the longest ceramic rolyefs of Turkey, which represent Gallipoli War and how- enemies had been beaten in Izmir. Martyrs inscription- which has names of 1200 martyrs who died in the independence War from Samsun and its towns,10 bronze rolyefs which tell about national struggle and seven figured national struggle statue. And also the environmental arrangements in and out of the park are going on.
Şeref Kamarası
Kamara içinde Mustafa Kemal Paşa ve dört silah arkadaşının balmumu heykelleri bulunmaktadır. 1878′ li yıllarda imal edilmiş duvar saati, telefon, harita ölçüm malzemeleri, yangın tüpü, masa ve sandalyeler kamarada sergilenen diğer eserlerdir.
Heykeltraş Adil ÇELİK tarafından yapılan balmumu heykeller her türlü hava şartlarına dayanabilme özelliğindedir.
First Class Lounge
In the lounge there are wax figures of M. Kemal Ataturk and his closest military advisors. The wax figures, which were made by sculptor Adil Celik, differ from others of their kind because they can resist all types of weather conditions.
Sergi Salonu
İki yönden giriş ve çıkış yapılabilen sergi bölümü geminin ambar olarak kullanılan bölümüdür. Samsun Büyükşehir Belediyesi 2005 yılından sonraki dönemde bu bölümü tümüyle yenileyerek sergi salonu haline getirmiştir.
Öncelikle; ambar kapağı kullanılarak oluşturulan birinci giriş bölümünden aşağı inildiğinde sağ tarafta yer alan panolarda geminin orijinal çizimleri ve tarihçesi bulunmaktadır.
Salonun iç kısımındaki duvarların her iki tarafında özel bir koleksiyondan elde edilen 60 parçalık Atatürk resimleri özel cam fanus içinde Atamızın beylik silahı (orijinal) kendi el yazısı ile kaleme aldığı resmi kararlardan örnek nüshalar, Dol-mabahçe Sarayı ve Savarona Yatı için özel olarak yaptırdığı kıyafetler, 1800′ lü yıllara ait bir pusula, iki yangın tüpü, oturma grupları ve görüntü – Tv sistemi bulunmaktadır.
Exhibition Lounge
The exhibition lounge, once used for storage, has two entry points.
Samsun Metropolitan Municipality rearranged this section of the ship into an exhibition lounge after 2005. In the lounge there are original drawings of the boat on notice boards to the right if one goes down from the first entry, also called the hatch. There are also 60 pictures which belonged to Atatürk and were taken from his private collection along with his orginal gun. His gun is exhibited in a special glass case along with Atatürk’s clothing, a compass, two fire extinguishers, and copies of congressional documents, writen in Atatürk’s own handwriting, all from the 1800s. In the lounge there are armchairs for the visitor’s comfort and a plasma system for the cinevision show.
Özel Kamara
Daha önce boş ve atıl durumda bulunan bu mahal Atamızın anısını en iyi şekilde yaşatmak amacıyla vefatından altı ay önce Türkiye Büyük Millet Meclisi tarafından hediye edilen ve sadece elli beş gün kullanabildiği “Savarona” yatındaki kamarası örnek alınarak özel suretle tefriş edilmiştir.
1800′ lü yıllarda imal edilen bir adet yangın tüpü ve Atamızın orijinal radyosunu da görebilirsiniz.
Bedroom
What used to be an empty cabin was redecorated into Atatürk’s bedroom. This was done to make use of the cabin room as well as to honor the memory of Atatürk, a national hero. A radio which used to belong to Atatürk as well as a genuine fire extinguisher, both from the 1800s, can be found in the cabin.